Nové Kestřany jsou původně vorařskou osadou. K tragédii zde došlo v noci z 19. na 20. 7.1928, kdy nárazem na zem havaroval dvouplošník s vojenskými piloty Viktorem Hrivíkem a Josefem Zetkem. Oba příslušníci československé armády bohužel podlehli mnohačetným poraněním.
Viktor Hrivík za 1. světové války bojoval na ruském bojišti, ze zajetí uprchl a vstoupil do československých legií. V r. 1920 se stal rotmistrem Hradní stráže a osobním řidičem Jana Masaryka. Později přešel k 3. leteckému pluku generála Milana Rastislava Štefánika u Bratislavy.
Josef Zetek byl 1916 odeslán na ruské bojiště, tam onemocněl a po vyléčení odešel na bojiště italské k československým legiím. Roku 1927 se z něj stal letec pozorovatel u 1. leteckého pluku ve Kbelích.
Piloti byli vysláni na kurz nočního létání právě do Kbel, příčinou jejich havárie byla pravděpodobná ztráta orientace a vyčerpání paliva.
Pomník obětem neštěstí byl postaven r.1932 Masarykovou leteckou ligou a slavnostně odhalen 25. září 1932. MLL byla organizace, která měla za úkol propagovat a podporovat činnosti československého letectví, což mělo přinést všeobecný pokrok země. Prováděla také praktickou leteckou činnost, stavbu modelů letadel, kluzáků a podporovala studium československých odborníků v zahraničí.
Jejím předchůdcem byl Masarykův letecký fond, který vznikl v roce 1922. MLL byla založena 7. března 1926, v den narozenin československého prezidenta Tomáše G. Masaryka, již k 1. dubnu 1926 bylo v Československu založeno 154 místních skupin, které měly dohromady kolem 9 000 členů.
V r. 2018 byl pomník opraven péčí obcí Kestřany, Dobev, Štěkeň, Čejetice, Zemědělského družstva Přešťovice, Zemědělského obchodního družstvo Máj Kestřany, SDH Štěkeň a Kestřany i spolku 1. ETALON Písek, místní hybnou silou byl pan Ing. Stanislav Dobeš !
Pietní setkání v režii Československé obce legionářské Písek a 1. Etalonu bylo o víkendu za týden již druhou významnou leteckou akcí v regionu – tou první se stalo proběhlé Mistrovství světa v parašutismu ve Strakonicích. Vzpomínku na zesnulé jako každoročně podpořili nízkými průlety piloti ze Strunkovic nad Blanicí.